گروه خبر: بخش ویژه این نشست تقدیر از کوچکترین فیلمساز یزدی بود که به نهمین جشنواره فیلم رضوی، فیلم ارسال کرده بود.
گروه گزارش: نشست فیلم سازان یزدی که به جشنواره رضوی فیلم ارسال کرده اند با هیئت انتخاب نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد عصر چهارشنبه 15مرداد ساعت 18:30 در سالن کنفرانس هتل مشیرالممالک برگزار شد.
 
این برنامه یک نشست صمیمی بود که در آن هیئت انتخاب و فیلمسازان یزدی که برای جشنواره فیلم ارسال کرده اند باهم به بحث و گفتگو در مورد فیلم های فیلمسازان یزدی پرداختند و هیئت انتخاب نظرات خود را درباره کیفیت فیلم ها و جشنواره بیان کردند و در بخشی ویژه از ابوالفضل حسینی پور نوجوان 14 ساله یزدی و کوچکترین فیلمساز جشنواره، که فیلم داستانی "نذر" را برای شرکت در نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد ارسال کرده بود تقدیر شد.
باید در نسل جدید سرمایه گذاری شود تا بتوانند پایه و تئوری خودشان را از سینمای مستند بالا ببرند
 
حسن نقاشی یکی اعضای هیئت انتخاب در بخش مستند با بیان این که محتوای خیلی از فیلم های ارسالی به جشنواره تکراری بود گفت: برای من دیدن فیلم های جشنواره  و دانستن اینکه چه چیزهایی دیدگاه نسل جدید ما را شکل می دهد خیلی اهمیت داشت و اگر واقعیت را بیان کنم، با دیدن فیلم ها کمی متأسف شدم؛ زیرا آثار تکرار مکررات بودند و ما نمی توانستیم از آنها دفاع کنیم.
 
وی ادامه داد: دلیل تکراری بودن موضوعات این است که ما در حوزه سینمای مستند کمتر به مطالعه و پژوهش می پردازیم. صرفا گرفتن یک مدرک در دانشگاه  برای ساختن مستند کافی نیست و تجربه ها هستند که فیلم ها را می سازند.
 
نقاشی گفت: متأسفانه عجله و شتاب در آثار مشخص بود و خیلی انتخاب کردن آثار خوب در این جشنواره دشوار نبود. هر چند خیلی خوشحالم که آثاری هم بودند که حرفی برای گفتن و نگاهی پژوهشی داشتند، تجربه گرا و خیال پرداز  بودند.
 
وی ادامه داد: این فیلم ها به من  آموخت که باید در نسل جدید سرمایه گذاری شود تا بتوانند پایه و تئوری خودشان را از سینمای مستند بالا ببرند.
 
سعی کردیم فیلم هایی را انتخاب کنیم که متفاوت باشند
 
بابک بهداد یکی دیگر از اعضای هیئت انتخاب بخش مستند با بیان اینکه سعی کردیم فیلم هایی را انتخاب کنیم که متفاوت باشند، گفت: 130 مستند ارسال شده بود که سعی کردیم فیلم ها را از لحاظ محتوا، مضمون، ساختار و فرم بررسی کنیم. متأسفانه  50  فیلم در موضوع تکراری بودند و ساختارهای قوی نداشتند.
 
مشکل فیلمسازی ما نداشتن تهیه کننده و سفارش دهنده خوب است
 
فرهاد ورهرام یکی دیگر از اعضای هیئت انتخاب بخش مستند بود که نظرات خود را در رابطه با جشنواره و کیفیت فیلم ها اینگونه بیان کرد: سوألی درباره فاصله جشنواره های شهرستانی با جشنواره فجر از من پرسیده شد که باید بگویم به نظر من جشنواره فجر مهمترین جشنواره ایران نیست. جشنواره فجر یک جشن دولتی است که در سالگرد انقلاب اسلامی برگزار می شود و همیشه هم مشکلات خودش را داشته و همیشه جشنواره فجر به دلیل سیاست هایش له کننده مستند بوده است. من جشنواره شهرستان ها را به دلیل صمیمیت و نحوه برگزاری آن نسبت به جشنواره فجر بیشتر دوست دارم.
 
وی ادامه داد: به نظر من مشکل فیلمسازی ما نداشتن تهیه کننده و سفارش دهنده خوب است. کارگردانها مجبورند با امکانات مالی کم و نبودن کنترل، فیلم بسازند.
 
صرفا معیار نباید ساختن فیلم برای جشنواره باشد
 
میهن دوست یکی دیگر از اعضای هیئت انتخاب بخش مستند نیز با بیان اینکه اغلب انتخاب دردناک است گفت: حتی اگر همه 130فیلم هم از نظر کیفیت در سطح بالایی بودند ما مجبور به انتخاب بودیم پس طبیعی است که در هر انتخابی چه با استانداردها، چه با سلایق  شخصی برخی ناراضی باشند. صرفا معیار نباید ساختن فیلم برای جشنواره باشد زیرا عمر جشنواره ها کوتاه است و تمام می شوند.
 
وی ادامه داد: باید تا جایی فیلم بسازید که به کیفیت مطلوب برسد و هیئت انتخاب را از رو ببرد. مشکل فیلم های ما فقدان روایت است و روایت تنها مربوط به سینمای داستانی نیست.
امسال کیفیت آثار موجود در جشنواره سطح بالاتری داشت
 
حسین روشن بخش از اعضای هیئت انتخاب بخش داستانی با بیان این که امسال کیفیت آثار موجود در جشنواره سطح بالاتری را داشت، گفت: با وجود کیفیت بهتر آثار در این دوره از جشنواره، در بخش اصلی توقع ما براورده نشد اما خوشبختانه آثاری که از یزد ارائه شده بود به نسبت سال گذشته از کیفیت بالاتری برخوردار بود و نتیجه این شد که تعداد بیشتری از آثار یزدی به مسابقه راه پیدا کردند و امیدوارم در سال های بعد هم شاهد پیشرفت بیشتر در این زمینه باشیم.
 
ضعف اساسی فیلم در حوزه داستانی بحران عمق نگاه بود
 
شاهپور شهبازی یکی از اعضای هیئت انتخاب در بخش داستانی بود که  معتقد بود فیلم ها کوتاه داستانی از نظر عمق نگاه و ساختار دارای مشکلات اساسی هستند.
 
شهبازی گفت: صورت بندی دانایی های ما به معنی تسلط بر تکنیک در درام و به معنی مهندسی اطلاعات است که ساختارها را می سازد و صورت بندی دانایی های عاطفی ما به معنی حکمت و دانش درونی ما است که به نوعی عمق نگاه را می سازد. متأسفانه در حوزه ساختار و در حوزه عمق نگاه اشکالات اساسی وجود دارد.
 
وی ادامه داد: شاید بخش اول آموختنی باشد و به نظر من بخشی است که از طریق کتاب ها، تجربه ها، گذشت زمان و یادگرفتن بدست می آید اما عمق نگاه، درونی کردن این دانش نظری است و مستلزم  تلاش بیشتری است. ضعف اساسی فیلم در حوزه داستانی بحران عمق نگاه بود.
 
دوستانی که توانایی فیلمسازی را درخودمی بینند هیچ وقت تسلیم نشوند
 
علی روحانی یکی دیگر از اعضای هیئت انتخاب بخش داستانی نیز با بیان اینکه افرادی که استعدادی در زمینه فیلمسازی ندارند بهتر است کنار بروند گفت: اگر من فیلم خوب نمی سازم چرا باید ادامه بدم؟!  مشکل ما در این جشنواره ها علاقه و عشق آدمهایی هست که  با فیلم های آماتور حضور پیدا می کنند، انسانهایی که حتی فیلم های معمول زندگی خودشان را هم ندیدند که اگر دیده بودند وضع آثارشان بهتر می شد. 
 
وی ادامه داد: اگر واقعا موفق نیستید از بازی کنار بروید و میز را برای بقیه افراد خالی کنید. در جشنواره ها فیلم های خوب را ببینید و اگر این توانایی را در خود می بینید ادامه دهید و دوستانی که این توانایی را در خودشان می بینند هیچ وقت تسلیم نشوند.
 
اگر فیلمی انتخاب شده تنها دلیلش خوب بودن آن بوده است
 
امیرتوده روستا نیز که یکی از اعضای هیئت انتخاب بخش داستانی است گفت: چیزی غیر از خود فیلم ها باعث انتخاب ما نمی شد و قطعا اگر فیلمی انتخاب شده است تنها دلیلش خوب بودن آن بوده است.
 
توده روستا ادامه داد: تنها تفاوت این جشنواره با جشنواره های دیگر در این بود که رقابت بین فیلم های متوسط در آن دیده نمی شد و اینکه چند فیلم خوب، و بقیه همه بد بودند که فیلم های بد در بدی می توانستند از یکدیگر سبقت بگیرند اما به متوسط هم نزدیک نمی شدند. چیز مشترکی که در همه این فیلم ها وجود دارد این است که  فیلمساز اساسا فیلم نمی بیند و اطلاعاتی در رابطه با سینمای کوتاه شهر یا کشور خودش ندارد و این در اکثر فیلم ها مشهود است.
 
توده روستا گفت: باید خیلی منتظر ماند تا یک فیلم  قصه خودش را شروع کند و اکثر فیلم ها با چند شخصیت آغاز می شوند و نمی دانند چه زمان و کجا می خواهند این شخصیت ها را تمام کنند.
 
وی افزود: فیلم هایی در جشنواره دیده می شد که شخصی یک فیلم قدیمی بلند را در 25 دقیقه ای مطرح کرده بود و این نشان دهنده این است که آگاهی از فیلم کوتاه در آن فرد وجود ندارد و به طور جدی فیلم کوتاه مطرحی را ندیده است و این منجر به نبودن نگاه تازه در فیلم ها می شود.
 
توده روستا در پایان گفت: برگزاری جشنواره رضوی در یزد برای فیلمسازان یزدی فرصت مناسبی است تا با آثار خوب از شهرهای دیگر آشنا شوند و این باعث پیشرفت و یادگیری بیشتر می شود، پیشنهاد می کنم، کسانی که از برگزاری جشنواره حمایت میکنند از تولید فیلم در استان یزد هم حمایت کنند.
این نشست دوساعته با تبادل نظر و پرسش و پاسخ فیلمسازان یزدی که فیلمهایشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده بودند با هیئت انتخاب همراه بود.
بخش ویژه؛
تقدیر از فیلمساز 14 ساله یزدی به خاطر جسارتش

بخش ویژه این نشست تقدیر از کوچکترین فیلمساز یزدی بود که به جشنواره فیلم ارسال کرده بود، ابوالفضل حسینی پور نوجوان 14 ساله یزدی فیلم داستانی "نذر" را برای شرکت در نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد  تولید کرده بود که پس از بازبینی هیئت انتخاب برای حضور در بخش مسابقه جشنواره انتخاب نشد اما به درخواست هیئت انتخاب بخش داستانی به دلیل جسارت این فیلمساز کوچک برای تولید، توسط دبیرخانه اجرایی جشنواره از وی تقدیر شد و دبیرخانه اجرایی جشنواره باتقدیم لوح تقدیر که به امضای تمامی اعضای هیئت انتخاب رسیده بود و هدیه ای، از وی تقدیر کرد.

فیلم کوتاه "نذر" به نویسندگی و کارگردانی این هنرمند نوجوان با حمایت حوزه هنری استان تولید شده بود که داستان دو برادر را به تصویر می کشد که یکی از آن ها با سختی های فراوان تلاش می کند تا برادر فلج اش را به زیارت امام رضا(ع) ببرد.

ابوالفضل حسینی پور متولد1379 یزد، دانش آموز کلاس سوم راهنمایی است که تاکنون در فیلم های کوتاه "دسته گلی برای مادر"، "دلشکسته"، "نیمه شعبان"، "رعیت"، "حکایت همچنان باقیست" و فیلم بلند "قصه گو" به کارگردانی مصطفی کوشکی بازی کرده است.

وی همچنین در نمایش های "تاتوباشی تابه کارگردانی محسن جاور، "عاقبت تنبلی" کاری از کاظم کاظمیان و نمایشنامه خوانی"روباه و خروس" به کارگردانی فاطمه دهقان به ایفای نقش پرداخته است.

گفتی است: اعضای هیئت انتخاب نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی را در بخش مستند، فرهاد ورهرام، اسماعیل میهن دوست، حسن نقاشی، بابک بهداد و در بخش داستانی علی روحانی، شاهپور شهبازی، حسین روشن بخش، سید محمد حسینی خواه و امیر توده روستا تشکیل می دهند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا